Blinde beelden – Vol II

Met Blinde beelden/Blind Images vol. 1, uitgekomen in november 2007, heeft Sjef van Rooij een koers ingezet, waarbij het componeren van instrumentale sfeerbeelden voorop staat. Dit bewandelen van nieuwe muzikale wegen beviel hem zo goed, dat hij al snel nieuwe composities klaar had, die geschikt waren voor dit vervolgproject. Voor de bewerking/verwerking van de muzikale ideeën werd wederom Leon Kuijpers ingeschakeld en zo kregen de 6 geselecteerde stukken hun vorm, die nu definitief is vastgelegd op Blinde Beelden/Blind Images vol. 2, de 8ste Cohda-cd

Sjef:”Omdat mijn geleidehond Pleuntje moest revalideren na een beenbreuk, was er voor mij extra tijd om op het keyboard mijn creatieve ideeën de vrije loop te geven. De therapie van Pleun gaf zo ruimte aan mijn muzikale inspiratie.”

Het overlijden van Sjefs moeder in maart 2008 en de ziekte daaraan voorafgaand waren een heel moeilijke periode. Met haar verloor hij niet alleen zijn raadgeefster, zijn steun en toeverlaat, maar ook zijn grootste fan. Het is dan ook vanzelfsprekend dat een van de composities aan haar is opgedragen. Het is de openingstrack, Just happy: een reflectie op die mooie jaren van samen zijn.
Op 29 mei 2007, de geboortedag van zijn overleden vader, keerde Sjef onverrichter zake terug naar huis vanwege een grote stroomstoring bij de NS. Plotseling bleek er ruimte om de indrukken van die dag te verwerken in een compositie en zo ontstond Papa, the train didn’t come on your birtday, dat Sjef natuurlijk opdroeg aan zijn vader.

Bij deze vervolg-cd zijn alle vertrouwde ingrediënten aanwezig: de poëzie van Cohda-maat Hans Lakwijk, de beelden van fotograaf Marc Bolsius, het hoesontwerp van Lars Putter (studio Scala) en last but not least: de fijne kneepjes van pc- en keyboardtovenaar Leon Kuijpers.

Leon:”Bij het bewerken van het materiaal is de intentie steeds geweest zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de door Sjef aangedragen muzikale ideeën.  Bijna alle partijen zijn origineel door Sjef ingespeeld, waarna ik de muzikale reparaties voor mijn rekening heb genomen, omdat de grafische software, die daar voor nodig is, nu eenmaal niet voor een blinde toegankelijk is. Als Sjef me vroeg om elementen toe te voegen of aan te vullen heb ik dat ook met veel plezier gedaan. Zo kijk ik met genoegen terug op mijn percussie-inbreng in Carnavalesk, dat mede daardoor een waar exotisch dansnummer  is geworden. Ik ben nu al benieuwd naar volume 3 in de ze cyclus!


01. Just happy

Genre: instrumental  – latin pop

Voor het eerst kreeg de percussie in Sjefs instrumentale werk een prominente plaats. Dit stuk werd geschreven in het voorjaar en de zomer van 2007, een tijd waarin nog onbezorgd kon worden gemusiceerd. Kort daarna bleek Sjefs moeder ongeneeslijk ziek te zijn en toen werd deze compositie een symbool van een gelukkige tijd die nooit meer terug zal keren. Vandaar de ondertitel: When mama was still there.

Luister naar fragment

 


02. Papa, the train didn’t come on your birthday

Genre: instrumental – programmatische rock

Op 29 mei 2007, de geboortedag van Sjefs vader, ligt door een computerstoring het totale treinverkeer in Nederland plat. Na twee uur wachten op een NS-station vol chaos keert Sjef onverrichter zake naar huis terug, waar hij de observaties van stemmingen en reacties van die morgen in een compositie vastlegt.

Luister naar fragment

 


03. Cruising on a sunday

Genre: instrumental – synthesizer ballad

Sjefs opzet is, om van “Blinde Beelden” een 7-delige cyclus te maken. In elk deel wordt een dag van de week uitgewerkt. De zondag zou, juist in de moderne tijd, bij uitstek een dag van rust moeten zijn. In deze compositie probeert Sjef dat rustgevende zondagsgevoel te vertolken.

Luister naar fragment

 


04. Carnavalesk

Genre: instrumental – latin dance

Veel meer het Braziliaanse dan het Bossche carnavalsgevoel speelt een rol in dit latin-stuk. De Bossche kermis, met haar snelle attracties en gokkastgeluiden, is er overigens wel in aanwezig. Op een zonnig dansfeest zou deze composities zeker geen wanklank zijn!

Luister naar fragment

 


05. The night drifts away

Genre: instrumental – pop ballad

De eerste kennismaking met de geluiden van synthesizers was voor Sjef het nummer “Autobahn” van de Duitse groep Kraftwerk. Het idee van dat nummer wordt gereflecteerd in deze compositie. Hier is de muziek als een cadans, waarop je – in je auto door de nacht over eindeloze wegen rijdend – de tijd tijdloos laat worden. Later realiseer je je, dat je een heel eind bent opgeschoten zonder dat je je kunt herinneren wat er allemaal voorbij is gekomen. Om zonder slapen bij weg te dromen, dus.

Luister naar fragment

 


06. Just a flow

Genre: instrumental – filmisch/synth-orchestral

Er zijn bewegingen en geluiden die altijd doorgaan: de branding van de zee of het geklater van een waterval. Dat doet je je realiseren dat je onderdeel bent van een natuur die niet maakbaar is. De muziek is louter een ritmische verpozing in de eeuwigheid van de stroming. Zoals in het begin het einde aanwezig is, is het einde gelijk aan het begin.

Luister naar fragment

 


Terug naar CD’s