Ad Hoc – And Friends – CD2-2

Dubbel CD – CD 2 – 2

Sjef van Rool staat in Den Bosch bekend als een veelzijdig muzikaal talent. Zonder landelijke bekendheid te ambiëren -want muziek is en blijft voor Sjef een prachtige uitlaatklep naast zijn baan als jurist bij OWV – blijft hij zijn muziek de wereld in strooien. Of het u gaat om musical, Symfonie, rock of reggae, Sjef zoekt steeds naar nieuwe maar wel voor het publiek toegankelijke pad

Met Hans Lakwijk, met wie hij nog steeds zeer actief is, maakte hij 14 cd’s onder de naam Cohda, Deze d kriatevenwel het predicaat Cohda niet mee maar het concept is wel volgens het beproefde Cohda-principe: tekst en muziek gemaakt door Sjef en zijn vrienden om te laten uitvoeren door enthousiaste en getalenteerde zangers en muzikanten.

Hans had dit keer naast de creatieve daadkracht van Sjef zo’n gering aandeel dat hij vond dat Cohda in dit geval niet de lading van Sjef en Hans draagt. Er zijn wel degelijk tekst bijdragen van Hans te horen maar zijn plaats wordt op dit project grotendeels overgenomen door een andere muzikale vriend van Sjef. Han Horn.

Sjef pakt groots uit met 40 nieuwe tracks, mogelijk gemaakt door gulle donaties tijdens zijn 60ste verjaardag. Een dubbel cd is het resultaat.

Sjef: “Life goes on” en ik ben al weer lekker bezig met nieuwe composities, waar en wanneer ze zullen verschijnen, de toekomst zal het uitwijzen. Voorlopig maar eens genieten van het resultaat dat nu voorligt!


2.1 Zo klein

Tekst: George Blanken
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: George Blanken

De reacties tot nu toe op dit nummer zijn erg lovend, het heeft hit potentie zo wordt gezegd.
Lekkere toegankelijke pop/rock met in dit geval een gastoptreden van gitarist Rene van Heijster met wie Sjef al meer dan 25 jaar optrekt. De synth brass is speciaal op verzoek van Sjef door Leon ingespeeld waarbij hij de jaren 80 sounds van Huey Lewis and The News wilde benaderen.
George Blanken schreef de tekst in het verre Letland, toen hij daar moeilijk de slaap kon vatten leverde dat deze tekst op. De bridge is er later bij gecomponeerd omdat George nog een paar extra regels wilde tussenvoegen.

 


2.2 Please come knocking

Tekst: Han Horn
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Tijn Kuiters

Sjef schreef dit nummer medio 2010 en het was eigenlijk een beetje uit zijn geheugen geraakt. Toen hij ging zoeken naar nummers voor dit project luisterde hij de midi-file af en had al meteen iemand in gedachten om dit te gaan zingen. Maar dat bleek een misvatting want de zangeres die hij benaderde had geen echte click met het nummer. Dus vroeg Sjef Tijn Kuiters waarvan hij wist dat hij behoorlijk allround was of hij hier iets mee kon. En dat kon Tijn!
Het werd het enige nummer op het album waarbij de gitaren (in dit geval Jan-Peter Beijersbergen in het quadraad) zorgden voor de invulling en inkleuring. Sjef had er destijds een beetje een Bon Jovi gevoel bij. Het is het enige Engelse nummer op het album zonder Nederlands equivalent. Han zegt over de tekst: De liefde is voorbij, de man is door de dame bedonderd en bedrogen. Nu wil hij graag dat ze nog één keer aan zijn deur komt, zodat hij haar kan vertellen dat ze op kan hoepelen. Ik vermoed dat ze dat niet gaat doen, maar hij vraagt het even goed.

 

 


 

2.3 & 1.7 Mail from yester year (Post van vorig jaar) (Engelse versie)

Toelichting zie 1.7
Zang: Wiep Laurensen

 


 

2.4 Winteravondgevoel

Tekst en muziek: Sjef van Rooij
Zang: Mieke van der Pol

We kennen het allemaal die dagen dat je denkt, er hoeft niemand aan de deur te komen. Ik blijf lekker in mijn pyjama, boek lezen, film kijken, gewoon relaxen. Buiten waait het stevig, er valt een pak sneeuw maar je hoeft de koude niet in. Dan ontstaat het winteravondgevoel waar in dit swingende lied vol passie over wordt gezongen door de vertolkster.

 

 


2.5 South-American guitar suite

Muziek: Sjef van Rooij
Instrumentaal
Solist: Jan-Peter Beijersbergen

In de jaren 90 en ook na de eeuwwisseling ging Sjef diverse malen op vakantie naar Zuid-Europa.
In het nog niet echte internettijdperk bood hem dat de kans kennis te nemen van de lokale popscene. Zo maakte hij in Spanje kennis met het grote Spaanstalige taalgebied: Pop niet alleen uit
Spanje maar ook uit Zuid-Amerika.
Al deze invloeden worden wel ergens bij Sjef opgeslagen en komen op enig moment via composities wel weer terug. Dit is er een voorbeeld van. Sjef zegt zelf dat hij zich bij het schrijven enorm heeft laten inspireren door de muziek van Juan Luis Guerra. Of dat herkenbaar is mag de luisteraar zelf beoordelen.

 

 


 

2.6 Voor altijd zeventien

Tekst: Han Horn
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Sjef van Rooij

Het nummer werd aanvankelijk geschreven op een tekst van Hans Lakwijk voor de dialectgroep Cohda-Krek.
Na het beluisteren gaven de groepsleden evenwel aan dat zij toch een andere muzikale invulling wensten. Daarmee ging Sjef onmiddellijk aan de slag en het resultaat lag er al op de volgende repetitie. Maar de compositie die in eerste instantie was aangeleverd vond Sjef zeer de moeite waard en hij stuurde de muziek door naar Han. Han vertelt hoe het vervolgens verder ging.
Han: Dit lied schreef ik voor mijn vader, Carl Horn. Mijn vader was de eerste facebook-vriend van Sjef, en ook op verschillende andere terreinen probeerde mijn vader zich van leeftijd niet zo veel aan te trekken. Een van zijn uitspraken was dat je in je hoofd altijd zeventien blijft. Vaak volgde even later de opmerking “alles gaat over behalve de zin”, wat door mijn moeder dan weer niet zo gewaardeerd werd. Na het overlijden van mijn moeder wilde pa eigenlijk niet meer verder. Toen hij ernstig ziek werd is hem uiteindelijk gegund zijn leven te beëindigen. Hij heeft dit lied nooit meer gehoord, maar wel de tekst kunnen lezen. Mijn vader blijft door dit lied voor altijd zeventien.
Toen de tekst klaar was ontdekte Sjef op een oude bandrecorder-opname een tekst die hij zelf op 17-jarige leeftijd had ingesproken, om zichzelf te vereeuwigen. Sjef heeft deze opname vóór het lied op de CD gezet.
Een extra woord van dank aan Rene Meester die speciaal voor deze gelegenheid zijn cello mee naar de studio nam en de sfeer van het lied daarmee enorm verrijkte.

 


 

2.7 M’n maatje

Tekst en muziek: Sjef van Rooij
Zang: Marie-Jose van der Pas

Diverse herinneringen aan honden die Sjef heeft gekend komen in dit nummer samen. Eigenlijk werd de tekst, uit frustratie geschreven omdat Sjef na het overlijden van zijn tweede geleidehond kreeg te horen dat zij al was gecremeerd nog voordat hij kon vragen om de as van zijn voormalige geleide vriendin Laska. Maar in een liedtekst kun je de geschiedenis naar je hand zetten en zo krijgt dit liedje het einde zoals Sjef het altijd al gewenst had.
Bij het schrijven van deze ballade heeft Sjef zich laten inspireren door de muziek van Laura Pausini.

 

 


2.8 Supertrio

Tekst: Han Horn
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Jan Roosen

Er zijn al heel wat van dit soort popballades geschreven. Om er maar een paar te noemen waarmee de compositie raakvlakken heeft: “Go Now” van de Moody Blues, “Let it be” van de Beatles en “A Whiter Shade of Pale” van Procul Harum.
Toch vond Sjef, eigenzinnig als hij soms kan zijn, dat hij hier nog wel een vergelijkbare compositie aan kon toevoegen. Voor Sjef is het nummer vooral bijzonder vanwege de zeer verrassende tekst waarmee Han op de proppen kwam. Het nummer heeft een groot bereik maar met Jan Roosen in de studio gaat dat goed komen dacht Sjef en daar kreeg hij gelijk in.
Han over de tekst:
Opnieuw een lied met een dubbele bodem. Het gaat namelijk helemaal niet over trouwe vrienden, hoewel die indruk zeker wordt gewekt. Degenen die de moeite nemen zich door al mijn begeleidende teksten te lezen weten bij deze dat dit liedje over een paar schoenen gaat. Luister het maar eens terug, er ontstaat ineens een andere dimensie.

 


2.9 Sub coma

Tekst: Sjef van Rooij en Hans Lakwijk
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: George Blanken

Opgedragen aan de op jonge leeftijd overleden Nicole van Bakel die na haar tweede herseninfarct in een sub coma geraakte. Een voor de tekstschrijver beklemmend gevoel dat hij van zich af schreef in deze gitaar-song.

 

 


2.10 Componeren

Tekst en muziek: Sjef van Rooij
Zang: Sjef van Rooij

Aan de vooravond van de eerste opnamesessie in februari 2016 besloot Sjef een lied te schrijven waarin tot uitdrukking komt wat hem drijft om al 20 jaar lang liedjes te schrijven en vast te leggen op cd. Bij het componeren hield hij al rekening met het feit dat hij zelf het lied zou gaan zingen. Een echt autobiografisch stuk dus! De solo wordt ingespeeld door zijn muzikale maat Paul Foppele met wie hij al ruim 10 jaar steevast op het podium staat bij de projecten van Den Bosch zingt.

 

 


2.11 Mijn wereld, mijn stad

Tekst: Marcel Reuver en Tim Remie
Muziek: Sjef van Rooij, Rene Bloks en Diana Huismans
Zang: Tim Remie

De totstandkoming van dit nummer is op zichzelf bijzonder te noemen. Tim kwam bij Sjef op visite om eens te zien hoe dat componeren in zijn werk gaat. Hij leverde hem een akkoordschema aan en vroeg of Sjef daar een melodie bij kon maken.
Sjef schreef er diverse en Tim koos een van die melodieën uit waarmee Sjef verder aan de slag ging.
Zo ontwikkelde het nummer zich verder buiten Sjef om. Er kwam een andere bridge. Er ontstond een tekst en Tim leverde via Diana Huismans (die zelf pianiste is) een demo aan. Deze stond weer aan de basis van de uiteindelijke opname waarbij de vioolpartijen verder werden uitgewerkt door Rene Meester. Lopende het proces ontstond het idee om dit nummer mee te nemen in het project “Sjef and Friends” en zo maakt Tim Remie dan ook zijn cd-debuut. Het was voor Tim ook een hele leuke manier om kennis te maken met de wereld van de studio en de coaching ter plekke van producer Leon Kuijpers.

 


2.12 Totaal van de baan

Tekst en muziek: Sjef van Rooij
Zang: George Blanken

Gecomponeerd rondom een pattern uit het Yamaha PSR 8000 keyboard. Er werd bewust gekozen voor een keyboardbenadering waarbij het live element via de gitaarinvulling door Jan-Peter Beijersbergen en het elektrische pianogeluid door Leon Kuijpers werd gerealiseerd.
Het centrale thema is de Femme Fatale. Altijd leuk om over te schrijven maar gelukkig nooit zelf meegemaakt zo zegt Sjef.

 


2.13 In alle staten

Tekst: Sjef van Rooij en Hans Lakwijk
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Mieke van der Pol

Sjef schreef een aantal nummers in de trant van meidenpop waarvan er diverse terecht kwamen op de 4de Cohda Cd Band uit 2005.
Een van de nummers die het destijds niet haalden werd nu opgepakt voor dit project. Hans bewerkte wederom de basis tekst van Sjef. Lekker uptempo discopop met een strijkersarrangement van Rene Meester en een bijzondere bijdrage voor muzikale vrienden in de personen van saxofonist Louis Gerrits en percussionist Martin Gort.

 

 


2.14 Reünie

Tekst: Han Horn
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Tijn Kuiters

Wederom een nummer uit de oude doos, geschreven in 2001. Ruim 17 jaar later en 15 cd’s verder kreeg het nummer alsnog een plaatsje op deze dubbel-cd. Sjef liet zich hier inspireren door het pseudo-klassieke gevoel van het nummer “Because” van de Beatles. Voor het eerst werkte Sjef samen met een strijkersgroep waarbij het arrangement werd gemaakt door Rene Meester aan de hand van een keyboard midi-track welke door Sjef werd ingespeeld.
De tekst is van Han Horn die daarover het volgende laat weten:
In dit lied combineer ik (wat stevig aangezet en hier en daar overdreven) pesterijen die ik zelf op de HAVO mocht meemaken, met het gegeven dat mijn vader als Belastingambtenaar in zo’n situatie zijn gram had kunnen halen op de pestkoppen. Ik ben nooit meer achter mijn plaaggeesten aangegaan en mijn vader was te netjes om zijn positie te misbruiken. Maar een vilein fantasietje hierover zorgde voor een aardige tekst.

 


2.15 Brazilian flavour (Second time around)

Muziek: Sjef van Rooij
Instrumentaal
Solisten: Jan Peter Beijersbergen en Louis Gerrits

Dit is eigenlijk het eerste instrumentale nummer dat Sjef schreef in die zin, hij maakte een instrumentale demo rond 2006 en liet het daar even bij. In 2007 begon Sjef met de instrumentale keyboard cd-reeks “Blinde Beelden”. Op deel 4 van de reeks schreef Sjef een compositie rondom Braziliaanse thema’s met als titel Brazilian flavour. Bij het selecteren van stukken voor het project nam Sjef zich voor ook wat instrumentale stukken door de band te laten spelen. Daarmee kwam deze compositie in beeld en omdat het voor Sjef een heel Braziliaans gevoel heeft werd het dus een Second time around.
Naast de solistische bijdrages van Jan-Peter en Louis (dit keer op fluit) is ook zeker vermeldenswaard het uitstekende percussiewerk van Martin Gort met wie Sjef al jaren in cd-verband optrekt.

 


2.16 Underneath the pavement (Onder de straten)

Toelichting zie 1.11


2.17 Als je ooit bij me weggaat

Tekst: Han Horn
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Sander van de Gevel

Dit nummer werd zo rond 2012 geschreven op een kersttekst van Hans Lakwijk met als titel: Een keer een engel.
Maar die tekst was al veel ouder want Hans gebruikte hem voor een kerstproductie van Moyses Bosch (de Bosse toneelvereniging). Dat was al in 2004. Destijds werd Sjef benaderd om hier muziek voor te schrijven maar Sjef ging naar Bali en had daar dus geen tijd voor.
Een collega componist maakte de melodie. In 2012 bracht Hans de tekst in voor het kerstprogramma van zijn dialectgroep Cohda-Krek. Hij wist niet meer hoe het origineel had geklonken dus Sjef schreef toen een nieuwe melodie met een blues-feel. Sjef vroeg later Han Horn of hij op deze melodie zelf een tekst wilde maken.
Han: Sjef schreef een blues die ik heb ingevuld met iemand die goed beseft dat hij behoorlijk mislukt is in het leven en dat hij van geluk mag spreken dat zijn vriendin nog bij hem is. En die vriendin is gelukkig weer erg tevreden over het feit dat hij aardig mondharmonica kan spelen. De mondharmonica is autobiografisch, de rest niet. De harmonica is meteen ook mijn eigen muzikale bijdrage aan deze


 

2.18 William’s Rap

Tekst en muziek: Sjef van Rooij
Volgekletst door: Leon Kuijpers

Op het album komen diverse tracks in een andere vorm terug. Dat geldt ook voor William’s rap die in feite voortborduurt op het idee van “Verkouwe”. Leon wil in een jolige bui nog wel eens een Surinaamse tongval hanteren. Dat klonk Sjef zo leuk en authentiek in de oren dat hij deze tekst aan Leon voorhield en die nam het stokje spontaan over! Wederom humor en zeker niet ten koste van!
De band swingt er ondertussen lekke rop los!

 


2.19 & 1.10 Hammond.

Toelichting zie 1.10

 


2.20 Volle snelheid

Tekst: Han Horn
Muziek: Sjef van Rooij
Zang: Sjef van Rooij

Een van de composities die Sjef schreef aan het eind van 2015 specifiek voor dit project. Hij had Carli Bongers in gedachten maar het nummer lag Carli niet zo. En omdat de tekst over Sjef ging kwam het idee op dat Sjef het nummer zelf zou zingen. Daartoe moest de ingespeelde versie wel met een halve toon omlaag worden gezet. Eigenlijk nog steeds iets te hoog voor Sjef maar met hard werken en veel overzingen is het toch gelukt. Sjef: Een goede observatie van Han want hij heeft de spijker wel op z’n kop geslagen. Inmiddels is de tekst wat achterhaald want door een veranderend werkpakket gaan Sjef en Perla veel minder door het land voor UWV dan voorheen.
Han aan het woord: Voor dit nummer hoefde ik alleen maar de agenda van Sjef op rijm te zetten. Probeer het maar eens bij te houden!

 


Ga Naar CD1-2