Blinde beelden – Vol III
Blinde Beelden/Blind Images, volume 3 is een ware jubileum-cd voor Cohda: de tiende cd, waarbij Sjef van Rooij als componist en Hans Lakwijk als tekstschrijver samenwerken. Het is de derde keer sinds 2006, dat op het schijfje alleen instrumentale muziek van Sjef te beluisteren valt. In het bijgevoegde boekje staan de poëzie van Hans en de foto’s van Marc Bolsius om de klanken met taal en beeld te completeren tot “Blinde beelden”.
Sjef: “Ik ontdek nog steeds nieuwe muzikale wegen en reeds ingeslagen wegen werk ik verder uit. Klanken, ritmes, sferen en fantasieën: ze brengen me overal waar ik wezen wil en mijn inspiratiebronnen stromen overvloediger naarmate ik ouder word.
Het is fantastisch om te componeren in de wetenschap dat achter mij de talenten staan van Hans Lakwijk (gedichten), Marc Bolsius (foto’s), Leon Kuijpers (mijn muzikale ogen) en Lars Putter (ontwerper). Mede dankzij hen ontstaan steeds nieuwe “Blinde beelden”.”
Het overlijden van zijn moeder in maart 2008 was voor Sjef natuurlijk een dramatische gebeurtenis, maar haar levensvreugde werd en wordt door Sjef gekoesterd. Als een eerbetoon aan die levensvreugde opent de cd met de compositie, die Sjef kort na haar dood schreef: Awakening in spring.
Dat inmiddels 4 studenten van het Koning Willem I College in Den Bosch zich door de composities van Sjef hebben laten inspireren tot het maken van een tweetal animatiefilmpjes is zeer verheugend. Het is geweldig als mensen een creatieve uiting ‘doorvertalen’ naar andere kunstvormen, zodat Sjefs instrumentale muziek niet beperkt blijft tot de registratie via cd, maar eigenlijk als basis dient voor een heel project “Blinde beelden”.
(In voorbereiding: Blinde Beelden/Blind Images, volume 4)
01. Awaking in spring
Genre: instrumentaal – disco
Dit is de eerste instrumentale compositie die Sjef schreef na het overlijden van zijn moeder op 9 maart 2008 en die in feite de opdracht behelst die zijn moeder hem en Sjef zichzelf meegaf: “Pak de draad op, geniet van het leven en laat openheid, toegankelijkheid en levensvreugde het motto van elke dag zijn!”
Het ontluikende voorjaarsgevoel wordt onderstreept door de geluiden van de merel, die symbool staat voor het nieuwe leven. Deze zangvogel kreeg op gelijke wijze al eerder een plaats binnen het Cohda-repertoire via het nummer Jouw Stille Lied van de cd Eigen Ding.
02. Classic Mohammed
Genre: instrumentaal – easy listening/multi-culti
De ontmoeting met oosterse culturen leidde al eerder tot een compositie waarin diverse stijlen elkaar ontmoeten (‘Balinese jazzage’ op Blinde beelden 1).
De oosterse sferen, gebaseerd op muziek, die Sjef in de Efteling hoorde, worden afgewisseld met klassieke barokke westerse elementen, maar ook met de popideeën van de Amerikaanse formatie Chicago.
03. Melodic Rhythm part 2
Genre: instrumentaal – techno/avant-gardistisch/disco
In deze compositie wordt de indringende beat omlijst met melodieuze thema’s. Met deze nieuwe ingrediënten wordt voortgeborduurd op het concept, dat al is neergelegd bij Melodic Rhythm part 1 van de eerste Blinde Beelden cd.
04. 238 bars of swing
Genre: instrumentaal – jazz
In de jaren ’70 deed Sjef zijn eerste ervaringen op met de Fender Rhodes piano. Bij deze exercities ontstond een jazzgevoel, waaraan de componist in dit stuk, geschreven rond de jaarwisseling van 2007-2008, ruimte probeert te geven. Geen wonder, dat Hans in de bijbehorende tekst refereert aan North-Sea…
05. The Monday Feeling
Genre: instrumentaal – disco
Elke dag van de week is voorbestemd om een plaats te krijgen in de voorgenomen zevendelige cyclus van Blinde Beelden. Dit keer de eerste werkdag. Het maandagochtend-gevoel is bij velen bekend en talrijke popsongs zijn eraan gewijd. Sommige mensen worden door dit gevoel achtervolgd en in extreme situaties leidt het tot een drama (zoals in I don’t like Mondays van The Boomtown Rats). Beide elementen worden via geluidseffecten meegenomen in deze compositie, waaraan producer Leon Kuijpers op speciaal verzoek van Sjef een bijdrage levert op Hammond.
06. Symphonica saga
Genre: instrumentaal – divertimezzo
Dit muziekstuk is een poging van de componist om een soort symfonie te componeren. Tijdens het schrijven liet hij zich leiden door zijn gevoelens, die in de vier delen van het stuk verklankt worden: introduction, andante con moto, vivace en reprise.
De inspiratiebronnen zijn wederom zeer uiteenlopend: Donald Fagen, Georg Friedrich Händel, Richard Strauss en Michael Jackson, om er maar een paar te noemen.
Uiteindelijk leidden die inspiratiebronnen de schrijver terug naar diens eigen missie: het schrijven van een keyboard-symfonie met een typische “Van Rooij-feeling”.