Blinde beelden – Vol IV
Deze vierde editie van Blinde Beelden/Blind Images is ook de 13de cd van Cohda. Deze keer brengt Sjef 8 nieuwe instrumentale stukken, gecomponeerd voor en vanaf het keyboard. Ze gaan weer vergezeld van gedichten en foto’s. Daarmee is de helft van deze cyclus van 7 cd’s voltooid.
Laten we voor de verandering eens beginnen met het dankwoord en dat gaat namens Sjef uit naar zijn vier maten in dit project: Leon Kuijpers, zijn muzikale steun en toeverlaat, Lars Putter, die het ontwerp maakte, Hans Lakwijk, die zorgde voor de bijbehorende gedichten en Mark Bolsius, die als fotograaf letterlijk het plaatje compleet maakt.
De invloeden – zo geeft Sjef aan – zijn weer uiteenlopend: Focus (in Pseudo Guitar Inventions part 1), Carlos Jobim (in Brazilian Flavour) en Claude Debussy (in Ode to Claude) zijn enkele voorbeelden hiervan.
Sjef: “Ik vind het altijd leuk om composities op te dragen aan mensen die mij inspireren of een belangrijke rol in mijn leven spelen. In dit verband wil ik speciaal mijn vriend Wim Zoete noemen, die net zoals ik een liefhebber is van de symfonische rock van Yes en de instrumentale nederpop van Focus en Jan Akkerman. Daarom draag ik de compositie Pseudo Guitar Inventions op aan Wim voor zijn vriendschap en de vele leuke gebeurtenissen die wij samen mochten meemaken.”
Meer informatie over Cohda is te vinden op www.cohda.nl.
In voorbereiding: Blinde Beelden, vol. 5!
01. An organised thing
Genre: pop/funk (instrumentaal)
Deze compositie werd geschreven tijdens de zomer van 2010. De titel, oorspronkelijk “get organised” is door Hans in zijn bijbehorend gedicht op verschillende manieren ‘vertaald’. Sjef verwijst ermee naar het feit dat hij in deze track het orgel centraal heeft gesteld, het instrument waarmee hij muzikaal is opgegroeid.
Aan deze vrolijke funky pop track ligt geen bijzonder verhaal ten grondslag
02. Moment for mediation
Genre: new age, sferisch (instrumentaal)
Dit is een muziekstuk om rustig naar te luisteren. Je kunt je door dit meditatief stuk laten meevoeren. Volgens Sjef zou je het bij wijze van spreken onder je kussen kunnen afspelen als alternatieve slaapmedicatie. De patronen en de harmonieuze klanken kunnen, zeker als je je eraan over geeft, een soort hypnotiserende werking hebben
03. Groovy tuesday
Genre: pop/rock (instrumentaal)
In het Blinde Beelden-project komt op elke cd een dag van de weekaan de orde. Nu is dat de dinsdag.
Wat Sjef betreft: Na een wat chaotische start op de maandag kan de week op dinsdag full swing verder vol energie. Daar heeft Sjef voldoende van in voorraad. Ook voor Hans is deze dag een werkdag bij uitstek, al dacht hij ook aan “vette dinsdag/groovy Tuesday/mardi gras” gedacht (carnaval) en aan Ruby Tuesday van de Rolling Stones.
Dit stuk is een combinatie van funk en rock waarbij zoals veelvuldig op de cd de gitaarsound uit de PSR 8000 prominent aanwezig is.
04. Ode to Claude
Genre: klassiek (instumentaal)
Tijdens zijn conservatoriumtijd (1984-1987) moest Sjef een tweede instrument kiezen naast het hoofdvakinstrument orgel. Dat werd piano. Op het repertoire stond de compositie “Rêverie” van Debussy.
Dit stuk opende voor hem in zekere zin nieuwe wegen: zowel vanwege de pianotechnieken die eraan te pas kwamen als de bijzondere, voor Sjef op dat moment nieuwe, harmonische klanken. Het was even wennen voor de pop-jongen maar het opende wegen naar een hele nieuwe muzikale wereld. Dank dus aan het conservatorium en in het bijzonder Claude Debussy.
05. Brazilian flavour
Genre: latin (instrumentaal)
Na de overwinning van Nederland op Brazilie tijdens het WK van 2010, een super spannende wedstrijd die in 2-1 voor Nederland eindigde, liep Sjef meteen naar het keyboard. Hij kreeg het idee om met dat Braziliaanse gevoel aan de slag te gaan.
In deze compositie zijn dan ook korte muzikale verwijzingen opgenomen naar muziek van Carlos Jobim: Desafinado, Agua de Beber, One Note Samba, The girl from Ipanema en Sergio Mendes met Mas Que Nada
06. Bombastic
Genre: synthesizer pop (instrumentaal)
Sjef wilde een bombastisch stuk opnemen. Aan de basis staan specifieke piano motieven. Het draait hier om “filmisch en sferisch”. Een verhaal ligt er niet aan ten grondslag, wel een gevoel. Hans nam de titel als uitgangspunt voor een gedicht à la Paul van Ostayen.
07. New age mirror
Genre: new age, sferisch (instrumentaal)
Geschreven voor de Theabelle-revue die in 2011 werd uitgevoerd en waarvoor Sjef alle muziek schreef. Dit is typisch een voorbeeld van “opdrachtmuziek”. Men wilde een new age- sfeertje en Sjef componeerde dat. Het leek Sjef een uitermate geschikte bijdrage voor deze cyclus en zo kwam het dan terecht op deel IV.
08. Pseudo guitar inventions
Genre: pop, symfonisch (instrumentaal)
In dit stuk wordt wederom gebruik gemaakt van de feedback gitaar op het keyboard.
Symfonische invloeden liggen aan de basis, met name de muziek van Focus en Yes uit de jaren 70, voor Hans typisch de “muziek van toen”.
De compositie is opgedragen aan Wim Zoete, een vriend van Sjef met wie hij menig popconcert bezocht, onder meer dat van Yes en Jan Akkerman.