Repertoire

Breed en verstaanbaar…

Het repertoire van Cohda omvat nu ongeveer 200 nummers. Negentig daarvan zijn al vastgelegd op de eerste vijf cd’s. Een vijftigtal nieuwe nummers ligt op de plank om op volgende cd’s te worden vastgelegd.

De variatie binnen het Cohda-repertoire is enorm groot, zowel wat teksten betreft als muziek: van semi-klassiek tot luisterlied, van meidenpop tot smartlap, van rock tot blues en van country tot swing…

Eén ding hebben alle nummers gemeen: ze zijn verstaanbaar voor wie de Nederlandse taal machtig is en voor wie er wat moeite voor doet om het Brabants (Meijerijs) en Bosch’ dialect te begrijpen (M’n eigeste taol).

Hans en Sjef hebben allebei “iets” met Brabant en Den Bosch en dat leidde tot diverse liederen en zelfs een hele cd -“Rondje Den Bosch”- waarin aan de stad en regio lof wordt toegezwaaid (de Meijerij, Spiegel van Den Bosch, Parade, de Bartjes, de Veemert, Bossche bollen en Nim me mee (naor ’n Bosch’ café)).

De meeste liedjes in het Brabants dialect hebben een vrolijke uitstraling: luister bijvoorbeeld maar eens naar Het benske, De mei, De wiel en Zonn’n dag (alle voorkomend op de cd “Maar nu/mar nou”) of naar Zonnig Brabants Land op de cd Band.

Hans en Sjef schromen echter niet om ook wat zwaardere thema’s aan te snijden: afscheid, (Herfstlied), dood (Voorbij, Gister/morgen, Dodencel 39) en dementie (Vergeet het maar).

Maatschappij-kritische liederen met een hoog protestgehalte, die zijn er ook. Wat te denken van Moe maar niet voldaan, De deserteur, het Vrouwenlied en De Landverhuizers (alle op de Maar nu/mar nou-cd) en natuurlijk is er ook (verhuld) protest te horen op de cd Wereldliedjes in nummers als Wereldbolletje, Regenwoud – aardbehoud en De wind.

Cohda en variatie zijn eigenlijk wel synoniemen. Naast nostalgische liedjes (De Meijerij, Rondje om Den Bosch) zijn er zeemans-liederen (Josepha, Zeemansvrouw) en zelfs de Marialiederen, die Hans en Sjef schreven en die o.a. voortgesproten uit de toneelproductie ’De sevenste bliscap van Maria’, een door Hans “hertaald” middeleeuws spel, dat in 2003 in de Sint Janskathedraal in Den Bosch werd opgevoerd door rederijkerskamer Moyses’ Bosch.

Cohda maakt ook happy-pop: waar de voorliefde van Hans ligt bij het meer serieuze luisterlied en het dialectrepertoire, daar zorgt Sjef voor de inbreng van vrolijke popsongs (Vandaag, Jij, Ik word niet goed, alle voorkomend op de cd Andersom) of (Jij laat me leven, Ik wil je en Als ik haar zie van de cd Band).

Ook bracht Sjef een aantal Meidenpop-nummers in die eveneens voorkomen op de cd Band (Mobiel, Ik wil de wereld laten dansen, Ik baal en Flater).

Het levensliederen-genre is ook vertegenwoordigd, al is het wat bescheiden, met liedjes als Josepha en Ik ben verliefd op Frans Bauer.

En Cohda zou Cohda niet zijn zonder liefdesliederen. Voorbeelden daarvan zijn: Waar het land is, Marianne, Hoeveul ik van oe hou, Gonny en Voor altijd in jouw leven).

Kortom: Cohda bestrijkt vele genres met uiteenlopende thema’s (we hebben het nog niet eens gehad over de hondenliederen: Maar nu, We waren samen, Voor Pleuntje en Als jij voor me gaat), waardoor Cohda alle ruimte heeft om het repertoire tijdens de optredens aan te passen aan het publiek, de situatie en de omgeving.

En… er komen nog elke maand liedjes bij!!!